100 Year Old Quicksilver Cloud
100 Year Old Quicksilver Cloud
100 Year Old Quicksilver Cloud is the first work in High Fidelity Wasteland—a trilogy by Darsha Hewitt that experiments with decomposing sound reproduction technology. Wading into the toxic haze of early transmission infrastructure, this installation sonifies the decaying atmosphere inside a thyratron, a hundred-year-old vacuum tube radiating a cloud of blue ionized mercury. Vacuum tubes generated, amplified, and controlled some of the earliest flows of electrons signaling the start of widespread communication networks:: radio, television, telephony, and computing. Produced prior to practices of planned obsolescence and outliving industrial life cycles of technology today, decommissioned liquified metals of the thyratron are a ruinous substrate of postindustrial ecology.
Die Arbeit wurde im Auftrag der transmediale produziert. Die Sound- und Audioproduktion ist in Kooperation mit AGF (Antye Greie-Ripatti) entstanden.
Die Arbeit ist Teil des Kulturprogramms von Kanadas Auftritt als Ehrengast der Frankfurter Buchmesse 2020. Wir danken für die Unterstützung des Canada Council for the Arts und der kanadischen Regierung.